Μουσική Αγωγή Στα Πρώτα Χρόνια Του Παιδιού

Τετάρτη, 18 Νοεμβρίου 2015

Εφημερίδα (και άλλα αντικείμενα) ως Κίνητρο Έκφρασης

   Η χρήση ενός αντικειμένου στην ελεύθερη εκφραστική κίνηση βοηθεί το παιδί να απελευθερωθεί και να εκφραστεί καλύτερα και ακόμη αναπτύσσει τη φαντασία του. Το παιδί χρησιμοποιώντας, για παράδειγμα, μια εφημερίδα ή ένα κομμάτι ύφασμα κατα την ώρα της κίνησης πειραματίζεται σύμφωνα με τις δυνατότητες που του προσφέρει το αντικείμενο, με περισσότερη αυτοπεποίθηση και προέκταση της φαντασίας του. Το σχήμα του αντικειμένου καθώς και οι άλλες ιδιότητές του,  είναι ένα κίνητρο για δημιουργική έκφραση.
  Το παιδί προτού χρησιμοποιήσει ένα αντικείμενο θα πρέπει πρώτα να το γνωρίσει. Ν' αντιληφθεί από τι υλικό είναι κατασκευασμένο και τα άλλα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του.


  Παράδειγμα: χρήση εφημερίδας
  • Γνωριμία με το αντικείμενο
   Τα παιδιά κάθονται στο πάτωμα σε ημικύκλιο. Το κάθε παιδί:
__ Παράγει ένα ήχο με την εφημερίδα (πιθανό να προέρχεται από τσαλάκωμα, σχίσιμο κλπ )
__ Παράγει μια σειρά από ήχους, όμοιους ή διαφορετικούς
__ Κάνει διάφορα σχήματα στον αέρα ή το πάτωμα με την εφημερίδα (ευθείες, καμπύλες, γωνίες κλπ)
__ Εκφράζει συναισθήματα (ανάλογα με τη χρήση της εφημερίδας)
__ Χρησιμοποιεί την εφημερίδα σαν ένα οποιοσδήποτε άλλο αντικείμενο (καπέλο, μπάλα, αεροπλανάκι κλπ)
  Κατα την εκτέλεση των πιο πάνω δραστηριοτήτων επιμένουμε σε απόλυτη ησυχία και αυτοσυγκέντρωση των παιδιών. Στο τέλος κάθε δραστηριότητας γίνονται παρατηρήσεις και σχόλια ανάμεσα στα στα παιδιά.

  • Κίνηση με το αντικείμενο
  Το κάθε παιδί κινείται χρησιμοποιώντας την εφημερίδα του σαν ένα οποιοσδήποτε άλλο αντικείμενο ανάλογα με τις εμπειρίες του και τη φαντασία του. (π.χ. μπαστούνι, ομπρέλα, καπέλο, ανθοδέσμη κλπ) Σ' αυτή τη δραστηριότητα θα υπάρξουν αρκετά στοιχεία μιμητικής και δραματικής έκφρασης.
__ Σαν μια προέκταση αυτης της δραστηριότητας είναι δυνατό να χρησιμοποιηθεί και ηχογραφημένη μουσική ή μουσική στο πιάνο, την οποία τα παιδιά θα ερμηνεύουν με τις κινήσεις τους και το αντικείμενο.

  • Ζευγάρια
  Σε ένα επόμενο στάδιο και ανάλογα με το επίπεδο ανάπτυξης των παιδιών, τα παιδιά είναι δυνατό να εργαστούν και να κινηθούν σε ζευγάρια χρησιμοποιώντας σαν κίνητρο τις εφημερίδες. Το αποτέλεσμα συνήθως είναι μιμητικές κινήσεις και σύντομες δραματικές σκηνές.

  • Ομαδική Εργασία
  Στο τελευταίο στάδιο τα παιδιά ανάλογα πάλι με τις ικανότητές τους, εργάζονται σε μικρές ομάδες. Με κίνητρο τις εφημερίδες, που χρησιμοποιούν είτε σαν αντικείμενα είτε σαν κοστούμια, έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν όχι μόνο απλές μιμητικές κινήσεις, αλλά και σκηνές που χαρακτηρίζονται από δραματική πλοκή.(ΣΕΡΓΗ, 1985: 77-79)



Βιβλιογραφία: ΛΕΝΙΑΣ ΣΕΡΓΗ (1985), "ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ", GUTENBERG, ΑΘΗΝΑ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου