Μουσική Αγωγή Στα Πρώτα Χρόνια Του Παιδιού

Κυριακή, 16 Οκτωβρίου 2016

Ρυθμός



 Σύμφωνα με την Πολυξένη Ματέϋ, ο ρυθμός είναι μια αφηρημένη αρχή που πραγματώνεται σε τρία ρυθμιζόμενα: το λόγο, τη μουσική (το μέλος), την κίνηση. Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό - κυρίως- είναι ότι ο ρυθμός είναι η βάση της μουσικής. Γι' αυτό και καλούμαστε να εργαστούμε με τα παιδιά - παίζοντας - έτσι ώστε να απελευθερώσουμε και να καλλιεργήσουμε τις ρυθμικές τους δεξιότητες.
  Αυτό μπορούμε να το κάνουμε μέσα από τρεις τουλάχιστον "κατευθύνσεις".
  1. Μέσα από τη ρυθμική κίνηση στο χώρο, ξεκινώντας από πολύ φυσικές ρυθμικές κινήσεις όπως είναι το "περπάτημα" και το "τρέξιμο" και επεκτεινόμενοι στη συνέχεια σε άλλες βασικές ρυθμικές κινήσεις όπως είναι: το χοροπήδημα, ο καλπασμός, το λίκνισμα, η εμβατηριακή κίνηση κ.ά.
  2. Μέσα από μια ποικιλία ηχηρών ρυθμικών κινήσεων (χτυπημάτων) με πρώτο "κρουστό όργανο" το σώμα μας. Έτσι, τα παλαμάκια, οι στράκες, τα ποδοχτυπήματα, τα χτυπήματα στους μηρούς, στο στήθος και σε άλλα σημεία του σώματος, έρχονται να παίξουν το ρόλο τους στα ρυθμικά παιχνίδια.
  3. Μέσα από τη χρήση του ρυθμικού λόγου. Αυτή η ρυθμική εκφορά του λόγου συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στη ρυθμική εξάσκηση με σκοπό την "κατάκτηση" των βασικότερων ρυθμικών φαινομένων.

  Τελειώνοντας αυτή την πολύ σύντομη αναφορά στο ρυθμό παραθέτουμε μια σπουδαία παράγραφο γραμμένη από τη φωτισμένη μουσικο-παιδαγωγό, Πολυξένη Ματέϋ :"Τα σημερινά παιδιά των μεγάλων πόλεων, φυλακισμένα μέσα στα μπετονένια κλουβιά που επινοήσαμε για ανθρώπινες κατοικίες, δεν έχουν τη δυνατότητα να δραστηριοποιήσουν την έμφυτη κινητικότητά τους, αναγκαία για την ομαλή τους ανάπτυξη. Κι έτσι παρατηρούμε το τραγικό φαινόμενο να παρουσιάζονται κινητικές αναστολές και ανωμαλίες ήδη σε μικρά παιδιά, αναστολές που προέρχονται τις περισσότερες φορές από τους περιορισμούς που αναγκαστικά επιβάλλουμε.
  Μια σωστή κινητική αγωγή, προσαρμοσμένη στη φυσική κινητικότητα του παιδιού, μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά στην καταπολέμηση αυτών των αναστολών και συμπλεγμάτων".
(Σακελλαρίδης, 2011: σελ.5-6)


Βιβλιογραφία : Γιώργος Σακελλαρίδης (2011), "Μουσικές Δραστηριότητες για παιδιά από 3 έως 12 χρονών", Εκδ.: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΝΑΚΑΣ, Αθήνα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου